Web Summit 2022 Özel

Serkan Ünsal
4 min readNov 4, 2022

--

İlk defa katıldığım Web Summit’le ilgili sıcağı sıcağına aklımda kalanları, artıları eksileri paylaşayım istedim.

70 binden fazla kişinin katıldığı etkinlikte Türkiye’nin T.C. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi’nin standı vardı ve Türkiye’den girişimlere de girişimcilerin olduğu bölümlerde yer verdiler. O açıdan girişimciler için süper fırsat oldu.

Türkiye Standı

Türkiye standı dev bir ekran odaklıydı ve ekranda Türkiye Girişim Ekosistemi ve Oyun Ekosistemi ile ilgili istatistikler döndü. Ayrıca QR kod ile oyun raporu ve genel ekosistemi raporu indirilebiliyordu. İlk pavilyondan girer girmez hemen karşınıza Türkiye standı çıkıyordu, o yüzden konumu süperdi. Standa gelen ziyaretçi sayısı da bence iyiydi, standı hiç boş görmedim. Gelen ziyaretçilerden bazılarına “Biz oyunda çok iyiyiz” dediğimde “Evet, Dream Games’i biliyorum, Peak’i biliyorum” diyenler oldu.

Diğer ülkelerle karşılaştırdığımda ne iyiydi, ne eksikti derseniz şöyle özetleyebilirim. En şaşalı stand Brezilya’ya aitti ama ben en çok Almanya’yı beğendim. Portekiz standı da iyiydi. Genel bir karşılaştırmayı da aşağıdaki gibi tablo yaptım.

Mısır, Polonya, Fransa, İngiltere standları bence çok kötüydü, onları o yüzden değerlendirmeye almadım.

Startup Vize ve Soft Landing

“Tamam ülkeniz çok güzel, girişimimi de alıp geleyim” diyene henüz net cevap veremiyoruz, Startup vize ve talent vizeyi hayata geçirmek için bence halen geç değil.

“Türkiye’ye taşınmak istiyorum, orada girişim kurmak istiyorum, girişimimi taşımak istiyorum, çok iyi yazılımcıyım, Antalya’dan remote çalışabilir miyim ?” gibi soruların cevaplarını da içeren çözümler sunmak, yasalar çıkarmak kritik. Bu yasalar çıktığında bunu bol bol tanıtmak da önemli.

AWS Türkiye ve Google Türkiye’ye Açık Çağrı

AWS, Google gibi kurumların çok güzel pitching alanları vardı, buralara Türkiye’den girişimlere kontenjan açmaları çok güzel olur. Bu alanlarda hiç Türk girişimi yoktu :(

Türk Hava Yollarına Açık Çağrı

Bu tip etkinliklere gelmek girişimciler için oldukça maliyetli. Slush, CES, Web Summit toplamda buralara gidecek Türk girişimci sayısı yılda 100'ü geçmez. THY yıllık 100 kontenjan açsa ve 100 girişimcinin uçak biletini karşılasa THY’nin canını yakacağını düşünmüyorum. Bu işi vatani görev olarak görmeliler ve bu tip bir destekte bulunmalılar. Çünkü bu girişimcilerden her sene bir kaçı kıvılcım olarak gidecek ve alevler alarak dönecek.

Türk Konuşmacı Eksiği

Enis Hulli dışında Türk konuşmacı yoktu, Yatırım Ofisi bir sürü iyi isim önermiş ama buralarda bizim unicorn’lar çok rahat konuşabilirdi. En büyük eksiğimiz bence buydu.

Konuşmalardaki İçerik Kalitesi

Özenle seçtiğim konuşmaların çoğunda içerik zayıftı, Web Summit’te bence genel olarak içerik çok incelenmiyor, konuşmalara ilgi yüksekti ama konuşmalar çok vasattı. 2–3 saat Medium’da, Sifted’ta, Linkedin’de takılsanız daha çok şey öğrenirsiniz.

Ukrayna Ukrayna Ukrayna

Ukrayna’ya her yerde pozitif ayrımcılık yapılıyordu ama biraz rahatsız ediciydi. Tamam biz de oradaki halk için üzülüyoruz fakat herkesin gözününün içine Ukrayna sokulmasının seviyesi biraz azaltılabilirdi.

Girişimcilerin Gözünden Web Summit

Pitchinglere katılmıyorsanız Web Summit’ye standınızın olması ne kadar etkiliği emin değilim. Yatırımcılar zaten genelde ya pitching bölümlerindeydi ya da Pitchbook tarafından desteklenen ve yatırımcı harici kimsenin giremediği Investor alanındaydı. O yüzden yatırımcı ile girişimci arasında mesafe vardı. Özellikle buraya gelen bir yatırımcıyla önceden haberleşmediyseniz ve etkinlik alanında peşinden koşmadıysanız etkinlikten aldığınız verim çok düşebilir.

Ekosistem Karşılaştırma

Türkiye’ye döndüğümde özellikle Almanya ve Portekiz’in yaptıklarına tek tek bakacağım. Almanya’nın tematik bir hub ağı kurması ilginç geldi, Türkiye’ye neler uyarlanabilir, biraz incelemem gerekecek.

Sonuç

Her etkinlikte olduğu gibi bu etkinliğe de çok iyi hazırlanıp nokta atışı buluşmalar organize etmek, pitching’lere katılmak önemli. T.C. Cumhurbaşkanlığı Yatırım Ofisi süper bir iş yaptı ve girişimciler ve yatırımcılar için güzel bir fırsat sundu. Önceden iyi hazırlananlar verimli bir etkinlik geçirdi diye umuyorum. İlgili vize yasaları çıkarsa anlatacak daha çok şeyimiz olacak.

--

--